lørdag 22. september 2012

Forks og Stephenie Meyer day

Nå er jeg hjemme igjen, etter en fantastisk uke i Forks og Portland! Turen kostet 20 000 kr, men det var verdt hver eneste krone. Jeg har opplevd enormt mye på en uke, og fått venner fra hele verden.


Jeg reiste i 20+ timer for å komme til Forks.
Ålesund - Oslo
Oslo - New York
New York - Seattle
+ 4 timers kjøring fra Seattle til Forks.


Jeg kom til Seattle sent på kvelden. Jeg var utrolig trøtt etter den lange reisen. Jeg tok drosje til hotellet og la meg til å sove med det samme jeg kom inn døren. Jeg sto opp kl. 6 neste morgen, fordi jeg klarte ikke å sove lenger. Jeg var så spent, og det var nesten uvirkelig at jeg om noen timer skulle befinne meg i Forks. Jeg hadde jo drømt om det i mange år!

I Seattle møtte jeg Caroline fra Canada. Hun reiste også til Forks i 2011. Da reiste hun alene fordi hun ikke fant noen å reise med. Hun ble veldig glad da vi møttes på Facbeook, og vi bestemte oss for å reise dit sammen. Det var første gang hun skulle være med på Stephenie Meyer Day. Jeg var veldig spent og litt nervøs for å møte henne. Jeg hadde kun hatt kontakt med henne på Facebook. Jeg hadde ikke engang snakket med henne på telefonen.

Hun kom for å hente meg ved hotellet i Seattle. Vi gikk til en restaurant som het Jack in The Box for å spise frokost. Maten var helt forferdelig, men det ga oss litt tid til å bli kjent. Det var helt utrolig hvor raskt vi ble komfortabel med hverandre. Jeg tror det skyldtes at i hadde så mye til felles. Vi hadde så mye å snakke om! Før vi visste ordet av det, hadde vi delt hele livshistorien vår med hverandre. Det føltes ut som vi hadde kjent hverandre i mange år. Ette en liten tur til kjøpesenter i Seattle, satte vi kursen mot Forks.




Vi så mye flott natur på veien til Forks. Omgivelsene var veldig lik Norge, selv om fjellene i Norge er mye større. Jeg har aldri sett så mange trær i hele mitt liv! Hver gang vi kjørte forbi en tett skog, kunne jeg se for meg Cullen familian og ulvene mellom trærne. Omgivelsene var akkurat som i Twilight filmene.



Her filmet The Hillywood Show deler av sine parodier fra Breaking Dawn. En av scenene de filmet her, var scenen fra Edward og Bellas brylupsreise.



Vi kom frem til Forks i sjutiden, akkurat i tide til å få se litt av byen, før solen gikk ned. Vi stoppet ved det kjente Forks-skiltet for å ta bilder. Jeg kunne nesten ikke tro at jeg var kommet frem til Forks. Det var akkurat slik jeg hadde sett det for meg.



Deretter kjørte vi til hotellet. Jeg vil absolutt anbefale dette hotellet til alle som skal til Forks. Betjeningen er vennlige og hjelpsomme, og rommene er koselige. Alle rommene har vamepumpe. Hotellet ligger veldig sentralt, ved siden av en Forks Cafe og en restaurant. Det er i gåavstand til alle butikkene i Forks. De har også egne Twilight rom på hotellet, men disse var desverre utleid da jeg var der. Følg linken for å lese mer om hotellet: http://www.pacificinnmotel.com/




Her er bilde av hotellrommet mitt.



Vi merket raskt at det var kaldt i Forks. Vi skulle ut for å gå en tur, men fant ut at vi måtte til Forks Outfitters(der Bella jobber) for å kjøpe varmere klær http://www.forksthriftway.com/
Selv om det er 18 grader i solen på dagtid, kan temperaturen synke til 5 grader på kveldstid.



Neste dag våknet vi opp til sommer og solskinn. Vi fikk ikke helt Twilight-følelsen fra filmene, fordi det var strålende sol. Det var meldt solskinn og varme hele den kommende uken. Vi hadde håpet på at vi i det minste ville få noen regndråper, for at vi skulle få oppleve den Forks som ble beskrevet i bøkene og filmene.



Forks er en så liten by at den har bare en hovedgate. Det er en svært "søvnig" by. Det er vel det rette uttrykket. Folk som bor der tar livet helt med ro, kanskje fordi det er ikke så mye å finne på det, som vi selv fikk erfare. Stacy, eieren av Alice's Closet, sier at det er om å gjøre å ha en stor DVD samling når man bor i Forks. Det er ofte regnvær og befolkningen tilbringer mye tid innendørs. De har ikke engang kino i Forks. Den brente ned for noen år siden. Derfor må de kjøre til Port Angeles for å gå på kino.




Vi spiste på Sully's Burger, som har en egen Bella burger. De selger også garden burger, som Bella spiser i filmen. Maten i Forks er ikke imponerende. Hvis man vil ha et godt måltid, bør man reise til Port Angeles.


Vi fant Alice's Closet! Det er butikken der det selges kopier av klærne fra filmene. Det var desverre ikke så mange klær i butikken. Dersom man vil kjøpe noe, bør man kontakte eieren. De fleste klærne må spesialbestilles. Klærne er ikke akkurat billige, men da må man også tenke på at klærne er spesialsydd for å ligne mest på klærne fra filmene. Stacy, eieren av butikken, selger for det meste kopier av Bellas klær, men har også kopier av Alices og Rosalies klær.
https://www.facebook.com/pages/Alices-Closet/134777250950?ref=ts





I butikkvinduet henger en kopi av Bellas brudekjole fra Breaking Dawn. Denne kjolen er fra Alfred Angelo og ble donert til Stephenie Meyer Day.


Her blr Caroline intervjuet av franske journalister som skulle lage en dokumentar om vampyrer.







Vi besøkte Forks High School. Det var ikke lov å ta bilder inne på skolen, men vi klarte likevel å snike oss til noen bilder. Skolen er ikke lik skolen i filmen. Denne skolen har bare en etasje og den er veldig moderne. Den gamle skolen i Forks ble revet og denne ble bygget i 2011(hvis jeg husker riktig). Det selges murbrikker fra den gamle skolen til turister. Caroline fikk en slik murbrikke med hotellet vårt, fordi hun hadde betalt litt for mye for hotellrommet.






Forks Chanmer of Commerse og Forks Visitor Center er som et turistkontor i Forks. Her kan man få informasjon om alt som skal foregå på Stephenie Meyer Day, man kan skrive seg inn i gjesteboken og få informasjon om hvordan man finner frem i Forks. De har et stort verdenskart der man kan merke av hvor man kommer fra. Det var ganske mange fra Norge som har vært i Forks.






Her finner man også Forks timber museum, som forteller om Forks historie innen tømmerhogst. 






Utenfor Forks Chamber og Commerse kan man se to versjoner av Bellas bil. Mange turister stopper her for å ta bilder.

Dette er bilen som ble brukt i filmen.


Dette er bilen fra boken.





Vi bestemte oss for å kjøre til La Push, siden dette var stedet som jeg hadde gledet meg mest til å se.



På veien stoppet vi ved en restaurant, 3 Rivers restaurant, der de hadde et skilt som varslet om faren for å møte på vampyrer. Hvem som helst kan gå bort til skiltet og flytte på viseren. Denne dagen var det høy fare for å møte vampyrer :)





De hadde en egen Twilight-seksjon i restauranten og egne Twilight-retter på menyen, som f.eks. Edward-is.



  



På veien til stranden, stoppet vi ved Jacobs hus. Dette huset leies ut til turister og det er plass til 12 personer.



Ved døren var det en beskjed fra Bella :)


Etter ca 20 minuttes kjøring, kom vi endelig frem til La Push stranden! :D
Det var like fantastisk som jeg hadde sett det for meg. Omgivelsene var utrolig vakre. Selv om dette ikke er stranden som ble brukt i filmene, ser det ganske likt ut.







Vi reiste tilbake dit på kvelden, for å se solnedgangen. Mange pleier å reise hit på kvelden for å grille, eller ha såkalte bonfires.








Neste dag var det tid for Twilight-tour. Tidligere var det to forskjellige firma som drev med Twilight  bussturer, men det ene gikk konkurs. Dette var det samme formaet som eide Dazzled by Twilight, som også gikk konkurs, for så å brenne ned.


Første stopp: Bellas hus. Det er en familie som bor i dette huset. Derfor får man bare lov til å gå opp til postkassen. Huset ble valgt ut til å være Bellas hus fordi det lignet mest på beskrivelsen av huset i boken.





Edwards hus er også Bed and Breakifeast, som er et slags hotell. Det er drevet av familien som bor der. Hotellet heter Miller Tree Inn: http://millertreeinn.com/



I vinduet er det en pappfigur av Edward.





En beskjed fra Esme.







Sykehuset.

Her har Dr. Cullen en egen parkeringsplass.


Her er vi ved Forks High School igjen.


Dette skiltet tilhører den gamle skolen, som ble revet. Skiltet ble beholdt, siden mange turister gjerne vil ta bilde av det.



Forks politistasjon og Charlies politibil.





Vi kjørte til Port Angeles, dit Bella reiste sammen med Jessica og Angela, for å kjøpe ballkjoler. Hun skulle også til bokhandelen for å kjøpe en bok om vampyrer. Der møtte hun Edward, og endte opp med å gå på restaurant med ham.


Vi ville spise på Bella Itialia. Det er stedet der Bella spiste sammen med Edward. Det finnes rykter om at Stephenie Meyer ringte til restauranten da hun skrev Twilight, for å få vite hva de hadde på menyen. Vi bestilte selvfølgelig mushroom ravioli, det samme som Bella spiste der. Det var den beste maten vi hadde smakt siden vi kom til USA. Det spesielle ved denne dagen, var at det var Bellas bursdag.











Kinoen i Port Angeles.


Dette er bilder fra Bellas bachelorette party med de offisielle SMD-skuespillerne. Dette var også kvelden da vi møtte to franske reportere som laget en dokumentar om vampyrer. De ville intervjue Caroline, fordi hun snakker fransk. Reporterne begynte å følge etter oss hele tiden og spurte oss alle mulige spørsmål om Twilight.


Meg sammen med en av Twilight cosplayerne.




Jeg fikk møte The Hillywood Show! :D De er kjent for å lage Twilight parodier. The Hillywood Show består av søstrene Hannah og Hilly Hindi, og d har vært i Forks mange ganger. De har filmet noen av parodiene sine der.


Jeg husker at jeg spurte dem hvordan de forbereder seg til å lage parodier. De svarte at de ser på filmene, og ofte blir de ganske overveldet av ideen om å måtte gjenskape mange av settene fra filmen. De hadde spesielt problemer da de skulle finne locations til Breaking Dawn parodien.


 



Her var vi en tur inne i skogen i Forks. Det var i nærheten av en campingplass.










Så var det tid for look-alike konkurransen, der jeg hadde kledd meg ut som vampyr Bella, på sin første jakt, fra Breaking Dawn - del 2. Jeg vant andreplass. Førsteplassen gikk til hun som hadde kledd seg ut som Emily Young.






















Meg og Victoria.

Vi tok med oss de franske reporterne til Bellas hus, hvor de intervjuet oss.


Vi reiste selvfølgelig tilbake til La Push :)





















Enda en tur inn i skogen. Dette er i nærheten av La Push. Det var vår siste kveld i Forks, som var litt trist :(




Neste morgen forlot vi Forks kl 7.30, for å kjøre til Portland. Da fikk vi endelig Twilight-følelsen!!!! Vi fikk se tåke og mørke skoger, som var akkurat det vi hadde ventet på.










Det merkelige er, at vi ikke savnet Forks i det hele tatt da vi reiste derfra. Forks er en liten by og det er ikke så mye å finne på der. 2-3 dager er mer en nok for å oppleve det meste. Det jeg kommer til å savne mest, er La Push og alle menneskene jeg ble kjent med :)

Jeg har veldig lyst å reise tilbake i september 2013 til Stephenie Meyer Day!

3 kommentarer:

  1. mer mer!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    SvarSlett
    Svar
    1. helt enig!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

      Slett
  2. omg det er jo drømmen min

    SvarSlett